torsdag 26 september 2013

Personbeskrivningar- Eviga glömskans allé

Boken jag läser är skriven i "jag"-form av en tjej som heter Alexa.
Jag upplever att Alexa är en tjej som inte bryr sig så mycket om att hänga med i trend och grupptryck, utan klarar sig helt själv. Jag menar att när tjejer går runt i vågade kläder som har en ordentlig urringning, så nöjer hon sig gott och väl med att ha sina slitna jeans och en vanlig t-shirt.
Jag tror att hon är den personen som tänker mycket, men gör inte sin röst hörd.
Jag märker att hon är en person som bryr sig mycket, t.ex. som när hennes mormor skulle bo ensam så erbjöd Alexa sig att hennes mormor kunde bo hos henne i centrala Stockholm.

I boken finns det fler personer än Alexa och hennes mormor.
En väldigt intressant tjej som ena dagen inte ens visste att Alexa existerade, men sedan bestämde sig för att Alexa var hennes nya bästavän, heter Amanda. Alexa förstår inte varför Amanda började vara med henne helt plötsligt. Amanda är den populära tjejen med massor av vänner, har världens byst, och med killar efter sig hela tiden. Varför ville hon vara med Alexa som är den utstötta och opopulära tjejen?
Hon förstår inte varför Amanda dök upp direkt efter att hennes mamma åkt till Afrika. Hon oroar sig för att Amandas kille som är med i ett kriminellt gäng kan ha något i åtanken. Och Alexa vet inte om Amanda är någon att lita på när hon märker att hon står och kollar in alla Alexas värdesaker med ögon stora som tennisbollar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar