tisdag 9 april 2013

Mitt omdöme om ”Imorgon när kriget kom"





Jag tyckte att boken var bra, men jag hade sett filmen innan boken så jag visste vad som skulle hända. Men som i många fall så var boken mycket med detaljerad och rik på känslor.
Den här genren är inte riktigt en favorit. Boken var långsökt och hade onödiga detaljer och personer. Men eftersom att detta är en den första boken i en serie av sju så antar jag att man får mer spänning i de andra böckerna. Det brukar vara så att den första boken är mer långsam och rik på fakta.

Det som jag tyckte var bra var att boken var realistisk men ändå inte. Man fick tvinga sig till att tänka att detta kan hända i verkligheten, för händelser i boken hade situationer som man vet kan hända i verkligheten, men som man kopplar bort för att det är för hemskt för att föreställa sig.

En grej som jag lade märke till var detaljer som boken hade som jag aldrig sett i andra böcker eller filmer. När ungdomarna skulle till Helvetet så tog Ellie med saker som tjejer behöver, mediciner och liknande. Det tyckte jag gjorde en stor roll i det realistiska med boken.

Budskap i boken tycker jag det fanns fler av. Mycket handlade om att man ska ta hand om varandra, inte lämna någon för någon annan.
Det fanns även ett budskap om att prioritera saker, som t.ex. kärleken mellan Ellie och Lee. Ellie valde att lägga undan det och fokusera på det viktiga just nu, att överleva och ta hand om alla och inte vara självisk. Och det behöver man göra ibland i olika situationer i livet. Om jag t.ex. verkligen vill ha en god yoghurt som bara jag tycker om, men jag vet att min familj är laktosintolerant och verkligen behöver den andra filen som jag tycker mindre om, så väljer jag den filen, för att min familj behöver den, så jag får lägga min älsklingsfil åt sidan ett tag och fokusera på det viktiga, att min familj ska må bra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar