torsdag 11 april 2013

Mitt omdöme om "Imorgon när kriget kom"

Min åsikt om boken:

Jag tycker om att läsa och för det mesta ligger skräck, drama, fantasy böcker en nära. I morgon när kriget kom var en bra och en väldigt sann bok, om man ska beskriva det så. Händelserna som uppstod i boken kändes väldigt sanna och det gjorde att man tog en funderare. Men samtidigt kunde de detaljerade händelserna bli lite väl långtråkiga och det gjorde att man nästan bara bläddrade blad för blad. Författaren la lite väl mycket tid på detaljer och händelser, så att det kändes långtråkigt med längden. Man kan väl förstå varför boken kunde vara lite långtråkig, trög när man läste den eftersom det var den första i en serie av 7 och författaren ville väl inte avslöja för mycket.

Det som var bra med boken:

Även om man kanske klagade på de väl detaljerade händelser, miljöer tyckte jag det var en väldigt sann bok. Av detaljerna kunde man skapa sin egen bild av hur man skulle hantera den situation som ungdomarna befann sig i boken och det gjorde att det kändes väldigt verkligt. Detta var orsaken att man tog sig en "funderare" ibland och man insåg att detta kunde verkligen hända i verkligheten även om man kanske valde att se bort de avskyvärda bilderna.

Budskap i boken:

Det var många budskap i boken beroende på hur man ser dom. Ett starkt budskap var att man skulle låta andra gå före en själv, att det var viktigt att se efter varandra. Budskapet som jag tyckte också var ganska tydligt i boken var att man ska leva i stunden och inte måla upp en bild av framtiden eftersom man vet aldrig som kommer hända imorgon. 



Mitt betyg på boken: 2 av 5 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar