tisdag 9 april 2013

Vad tycker du om boken?




Jag har både sett filmen och läst boken och jag tycker dem båda var bra. Jag är inte mycket för att läsa i vanliga fall men denna bok gick bra att läsa. Jag tror att varför jag fortsatte att läsa boken, var för att jag hade sett filmen innan vilket gjorde det lättare för mig att bilda sig en egen uppfattning.
Det som var bra med boken var för det första att det var en film till och det andra för att författaren har skrivit på ett sådant sett att du verkligen förstod vad det var du läste. Men jag tycker det är tråkigt att det var så många böcker med tanke på att jag inte är mycket för att läsa, men vill ändå få reda på vad som händer med ungdomarna. Jag tror nog att jag ska försöka läsa den andra boken också bara för att jag är nyfiken på vad som kommer hända med ungdomarna med tanke på att inte filmen avslöjade något. Jag tycker även att man borde göra mer filmer till boken för det blev verkligen en mycket roligare lässtund när du hade sett filmen innan tycker jag. Det blir mer som om boken är skriven till dig personligt, för när du läser återberättas det du sett i filmen men du får ändå en egen chans till att skapa din egen bild om hur det är för ungdomarna.

Budskapet i boken tycker jag är rätt tydligt att se. Du vet aldrig vad som kan hända. Det kan vara krig när du som minst anar det. Jag tycker också at man märker att författaren velat berätta om att du, som vän, ska ta vara på de vännerna du har. Man märker också tydligt i boken att författaren velat visa hur en kärleks historia kan påbörjas mitt i något dåligt men avslutas lyckligt bara man kämpar tillsammans. Alla ungdomar gör något i boken som de aldrig skulle gjort om det inte var krig, t.ex. Corrie, som är en präst dotter och som även har lovat på guds ord att inte döda, skjuter ihjäl några soldater som är på väg att döda hennes vänner. Jag tycker även här att budskapet syns tydligt. Att du kanske måste göra onda saker för att vara god när det gäller dem som du älskar mest. Att du måste göra uppoffringar som gör ont i dig men som är åt gott syfte i slutändan. Att du får offra dig ibland för att tänka på någon annan än dig själv. Och det var ju precis det Corrie gjorde. Hon visste att hennes vänner skulle dö om hon inte sköt soldaterna.
Man märker också tydligt att författaren velat förklara att det är viktigt att inte lämna någon utan hålla fast vid varandra och inte låta någon vara ensam.

Jag rekommenderar att du ser både filmen och läser boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar