tisdag 22 januari 2013

Att döda ett barn


NOVELL ANALYS

Jag har analyserat novellen Att döda ett barn. Den är skriven av Stig Dagerman som inte bara är en författare, även en journalist.

Personerna i novellen är;
Mannen
Kvinnan
Mamman
Pappan
Pojken

Mannen
Så himla lycklig före olyckan. Han beskrivs som en livsnjutare och man kan verkligen förstå hur härligt livet är för honom. Han älskar havet, båtar och stillhet. Han njuter av livet.

Kvinnan
Förväntansfull. Tror att livet blir vackrare för var dag som går. Älskar mannen och hoppas att deras kärlek varar för evigt. Man förstår att livet för paret är det vackraste som de någonsin kommer att få njuta av.

Mamman
Klassisk mamma. Ber sin son att gå och fråga grannen om socker. Snällt. Älskar sin son.

Pappan
Man får ingen klar bild om hurdan pappan är.


Mannen och kvinnan åker i sin lackade bil. De ska ner till havet för att njuta av livet och stillheten.
Kvinnan leker att hon inte ska öppna ögonen innan de är framme för att göra   den känslan som blir när man upplever något härligt lite starkare.

Pojken står i fönstret. Han kollar ut samtidigt som han äter på något färgglatt. Kanske godis.
Hans mamma ber honom att gå ut och fråga grannarna om socker. Han gör det utav att tjata emot. Det var bättre förr.
Han kollar sig inte för över vägen första gången och det går bra.
Andra gången går det inte så bra. Mannen och kvinnan kommer körande i sin bil. Pojken hamlar under bilen.

Jag tycker att det händer saker hela tiden i novellen. Det är det som gör den så bra.
När jag läser novellen på pappret får man inte den tanken som man fick när man kollade på filmen.
På pappret får man ingen klarare bild om hurdan personerna är och man får inte det budskap som novellen ska ge ut.
Jag tycker att det var mycket bättre på filmen, med musik.

Jag tycker att novellen följer novellkurvan. Fast egentligen inte.
I vanliga fall brukar det vara så att i början får man lära ¨känna¨ personerna, novellen går långsamt uppför. Men i början av novellen får vi även reda på att barnet kommer att dö. Alltså får vi veta slutet i början.  

Senare kommer vändpunkten, där det ¨spännande¨ inträffar.
Sen går kurvan neråt. Den sluttar med en rejäl lutning.

Jag upplever slutet som jag trodde att det skulle vara. Pojken ligger på asfalten, mannen och kvinnan sitter kvar i bilen och pojkens föräldrar kommer utrusande från deras hus och försöker få liv i sonen.
I för sig gick kvinnan ut ifrån bilen för att kolla hur det gick med pojken och mannen satt kvar, men jag trodde faktiskt att båda två skulle stanna i bilen och bara titta, varit helt borta.

Jag tycker att budskapet är rätt självklart.
Man ska ta det lugnt i trafiken alltså inte köra för fort. Jag tycker att det är självklart att man ska förstå att det ofattbara kan hända om man inte se sig för och tar det lugnt.
Fast självklart, det kan hända olyckor ändå om man tar det lugnt men antalet människor som dör p.g.a. att man är påkörd kanske minskas om man tar det lugnt i trafiken.

Jag tycker att novellen var bra. I och med att man redan i början fick reda på att pojken skulle dö, blev man riktigt intresserad. Jag menar inte att det var kul att pojken dog utan att händelsen fick en att sitta kvar och vilja få reda på vad det är som händer.   


1 kommentar:

  1. Du beskriver novellen och novellens uppbyggnad mycket bra.
    /Malin

    SvaraRadera