onsdag 23 januari 2013

Att döda ett barn


Jag ska analysera novellen att döda ett barn som är skriven av stig dagerman.

Dom anger inte så mycket om personerna men .
Mannen som dödar pojken är ingen elak man han är en helt vanlig man.
Frun är också en helt vanlig person inget specielt
 Mamman är lite oaktsam med att låta sitt barn springa över vägen men annars är hon också en helt vanlig person
pappan är också helt vanlig person.
Pojken är som en vanlig unge väldig glad som andra barn.



Det handlar om en man och hans fru/tjej som ska åka till sjön och åka båt och dom är så ivriga så att mannen kör fortare för att komma till sjön fortare och mamman till pojken ber pojken gå över till grannen för att hämta lite socker och han springer över vägen och när han ska tillbaka så kommer mannen i bilen i full fart utan att tänka på farten och han kör rakt in i pojken som va fullt omedvetande om att det kom en bil.

Jag tyckte slutet va ganska sorgligt för att pojken dog och hans föräldrar kommer springande och blir jätte ledsna

Jag tyckte denna novllen va ganska sorglig men ändå konstig jag tyckte det för att som sagt sorglig för att pojken dog men också konstigt eftersom att mamman inte förljer med för att han var ju bara ett barn och att han ska springa över vägen ensam är ganska konstigt.
Jag tycker att den är skriven på ett bra sätt jag tycker inte det är för gammal svenska dom använder utan ganska okej skriven.

4 kommentarer:

  1. första som kommenterar

    SvaraRadera
  2. andra som kommenterar

    SvaraRadera
  3. Du beskriver novellen bra. Bra att du förklarar vad du tycker är konstigt i novellens handling.
    /Malin

    SvaraRadera