tisdag 22 januari 2013

Bra jobbat A


Att döda ett barn
Inledning
Jag har analyserat Att döda ett barn och den är skriven av Stig Dagerman. Stig är född 1923 och dog 1954 i Stockholm.

Personerna
Personerna i Novellen är Mamman, pappan, pojken, han som kör bilen, hon som åker bilen.
Mamman verkar vara snäll, pappan verkar också snäll.
Pojken som dog tycker jag verkar lite tankspridd. Han som kör bilen tycker jag kör lite för fort på en så liten väg. Hon som åker med får inte jag så bra bild av hur hon är.

Handlingen
Handlingen är att pojken ska gå och låna socker av sin granne och när han ska gå över vägen så kommer han med bilen och hon som åker med, då kör de så fort att de kör på pojken.
Jag tycker att vändpunkten är när han har hämtat socker och är på väg hem.

Slutet
Jag tycker att slutet var allt annat än oväntat eftersom att man fick veta att han skulle dö redan från början. Jag tycker att slutet var extremt dåligt.

Budskap
Jag tycker att budskapet är att man inte ska köra fort på vägar som är nära hus och där man inte kan se rakt fram.
Det framgår genom att man ser att han kör fort där det finns hus och där det är skymd sikt.

Upplevelse av novellen
Jag tyckte att denna novell var dålig eftersom att den är både konstig och att det är dåligt att avslöja slutet i början.

2 kommentarer:

  1. Den var ju sjukt bra Anders-.-

    SvaraRadera
  2. Du beskriver novellen bra. Varför tyckte du att slutet var dåligt? Hur hade ett bra slut sett ut enligt dig?
    /Malin

    SvaraRadera