tisdag 5 februari 2013

Att döda ett barn


Inledning
Novellen jag har läst heter ”att döda ett barn” och den är skriven av Stig Dagerman.

Personer
Personerna i denna novellen är mamman, pappan, pojken och den mannen som kör på pojken. Jag tycker att mamman verkar vara snäll och gullig mot sitt barn och pappan verkar också snäll. Pojken verkar vara full av lek som ett barn är. Han som kör bilen tycker jag kör väldigt fort på igenom samhället och att det är en sådan liten väg. Hon som sitter i bilen fattar jag inte riktigt vad hon gör i novellen.

Handling
Den handlar om att den lilla pojken ska gå till sin granne och låna socker och då när han har hämtat sockret så när han ska gå över vägen blir han påkör av han som körde.

Slutet
Jag tycker slutet var bra för att vara i den novellen. Men jag tycker att det skulle kommit en ambulans också.

Budskap
Jag tror budskapet är att man inte ska köra så fort på en sådan liten väg och inte så i ett litet samhälle.

Upplevelser
Jag tycker att den var dålig för att det den var konstig och de var inte så svårt att avslöja slutet.

1 kommentar:

  1. Du beskriver personerna bra. Vad synd att du inte tyckte om novellen. På vilket sätt var den konstig?

    SvaraRadera