Novellanalys
Att döda ett barn
1.
Jag har analyserat novellen ”Att
döda ett barn” som är skriven av den kända författaren Stig Dagerman som dog
ung på mitten av 1950-talet. Under sina 31 år i livet blev han mycket
framgångsrik inom skrivandet av manus, reportage och noveller.
2.
I novellen finns det med fem
personer. Barnet, mannen, kvinnan, mamman och pappan. Författaren nämnde
nämligen inte några namn, eftersom den här novellen handlar om ett speciellt
budskap till alla, så namnen var ointressanta.
En av de här personerna
dödar det oskyldiga barnet, och det är mannen, men inte med avsikt.
3.
Den här novellen har en handling som
händer i verkligheten, som kan hända alla när de minst anar det.
Två vanliga personer,
en tjej och en kille, en helt vanlig dag i en helt vanlig bil är på väg till
stranden.
Samtidigt, i ett helt
vanligt hem i en liten by bor en lycklig familj, där en mamma, pappa och en son
ingår i.
Sonen får ett ärende av
sin pappa att gå över till grannen som bor på andra sidan vägen.
Samtidigt kör de två
personerna genom den lilla byn där familjen bor i en väldig fart, men ändå inte
många kilometer över fartbegränsningen. Barnet går över vägen efter att ha
varit hos grannen, men han hinner inte ens komma de 4 meter över vägen innan
han blir påkörd av bilen som är på väg till stranden. En helt vanlig sommardag,
för fin för att dö på.
Den här novellen som är
filmdramatiserad startar väldigt brutalt. Ett barn som ligger död på en väg med
en skål i bitar jämte sig på marken.
Under hela kortfilmen
visste man att ett barn skulle dö, man bara väntade på att det skulle ske.
Det som hände var att
det var två vanliga historier korsades mer och mer ju längre in i filmen man
kom. Det började med att bilen skulle köra till stranden, och sonen skulle
hämta socker. Ju längre tiden gick ju närmare kom bilen till byn som de skulle
köra igenom, där pojken bodde, och ingen hade en aning om olyckan skulle ske.
På något sätt så tycker
jag inte att novellen följer novellkurvan, eftersom att i kurvan går det uppåt
i en ganska långsam fart och sedan händer en händelse som chockar och sedan sjunger
grafen då det är slut.
Men i den här novellen
visste man redan vad chocken skulle vara redan i början. Men visste att ett
barn skulle dö, berättarrösten sa det hela tiden, han började nästan varje
mening med de 4 orden ”Att döda ett barn”.
Istället tycker jag att
kurvan börjar högt upp i händelser, och håller sedan en rak kurva som sakta
lutar uppåt mot den stora händelsen, olyckan. Efter olyckan är det som ett stup
i kurvan, för händelsen är olyckan och olyckan är slutet.
4. Jag upplevde slutet som väldigt bra. Det skulle inte vara mycket
mer, det skulle bara förstöra hela novellen. Om det skulle vara ett slut med
att man fick se att sonen fördes till sjukhus, bårhus och sådant så skulle
filmen behövt vara längre, för då känns det som att det är en fortsättning.
Kanske med hur de två personerna, eller i alla fall killen, upplevde olyckan
och hur just han levde vidare.
5. Budskapet i novellen var väldigt tydligt. Man ska ha uppsikt över
allt när man kör bil, det kan hända precis alla att det sker en hemsk olycka
som drabbar många. Man ska vara extra försiktig även om man har riktigt bråttom
eller om man längtar till något, som en dag på stranden i solskenet.
6. Jag tycker den var bra, men faktiskt obehaglig eftersom det var ett barn med
som dog. Man får verkligen medkänsla, vilket novellskrivaren ville att man
skulle känna.
För det skulle nog inte
vara lika mycket medkänsla om det skulle varit en ensam man som inte hade
familj.
Jag tycker den var
lärorikt, men dock skrämmande. För precis en sådan händelse kan hända i
verkliga livet. Man kommer nog tänka till mer när man sett denna novell eller
läst, för då märker man verkligen vilken skada som kan ske.
Den här filmen borde
visas för alla som fått körkort tycker jag. Då skulle de nog vara mer
försiktiga. För man vill ju att man ska kunna veta vad som kan hända innan man
ger sig ut i trafiken.
Felicia Andersson
Du beskriver novellens uppbyggnad mycket bra och för ett bra resonemang om novellkurvan.
SvaraRadera/Malin