tisdag 19 mars 2013

Tankar om boken




Om du skulle vara med i boken, vad skulle du då göra?

Jag tycker att boken är jättebra. Ungdomarnas sett att reagera och vara i boken är fascinerande. Jag tänker, att om jag själv skulle befunnit mig i den situationen skulle jag varit helt chockad. Jag tror att jag hade varit helt borta, rädd, skärrad och vettskrämd. Man ser mycket på krigsfilm och man ser hur de goda människorna överlever men vi kan nog aldrig sätta oss in i en sådan händelse som t.ex. de 8 vännerna upplever. Att man ska behöva döda med bara sina händer och överleva genom att bete sig som man gjorde under stenåldern; jagade för att få mat, sova under bar himmel, och helt enkelt bara överleva. När man läser boken så känns det som om man är en utav dessa 8 kompisarna, man är osynlig. Författaren har skrivit boken på ett sådant bra sett att du lever dig in i händelserna.

När man ska tänka sig själv in i händelsen får man en annan upplevelse om hur det hela går till. Jag tycker verkligen boken ör bra men jag tror att det mesta i den är påhittat. Jag menar, i vissa situationer beter sig vännerna annorlunda än vad en människa skulle haft gjort. Vissa saker känner jag att jag skulle gjort själv som t.ex. skaffat föda/mat men när det kommer till armén som håller deras föräldrar fånga, jag undrar hur dem inte kan hitta ungdomarna. Det är ingen jätte stor plats där boken utspelar sig och ungdomarna har många gånger stött på patrullen och sett soldater men de blir aldrig tillfångatagna. Jag undrar hur det kan vara möjligt. Men jag antar att det är väl för att de har tur och att det är en bok.

 Hur gör de för att överleva?

Hur de 8 vännerna kan överleva är också något jag funderar över när jag läser. Vännerna har kommit en bra bit på vägen mot kriget men alla lever fortfarande. Ingen har blivit sjuk, ingen har dött, det blir liksom lite otrovärdigt. Men samtidigt tycker jag om man skulle göra något åt det, skulle det nog förstört själva budskapet i boken.
Ungdomarna lever på mat de hämtat från olika hus i bygden men även på växter som de hittat i naturen, djur som de tagit hemifrån. Nackdelen med att vännerna ska försöka överleva och ta hjälp utav saker som finns i husen som ingen nu bor i, är att det finns risk att patruller passerar hemmen och ser att det fattas saker. Då vet dem att det fortfarande finns någon/några som lever.
Vännerna håller även ihop, dem samarbetar och helt enkelt överlever. Vännerna diskuterar och låter oftast majoriteten vinna. Vännerna tar tag i problemen som uppstår och löser dem på bästa möjliga sett.

Hade du klarat att överleva?

Jag tror faktiskt det. Eller kanske bara några dagar, månader eller till och med år. Asså det är så svårt att tänka sig in i en sådan situation. Jag tror att det är så mycket hemskare än vad vi tror att det är. Det är en sak att tänka och tro men en annan sak att uppleva.
Men jag tror att jag är en sådan typ av person som ändå skulle klarat av att överleva i en sådan situation. Jag är väldigt bestämd av mig, jag är mycket för att organisera och ställa allt till rätta. Men jag skulle aldrig vilja utsättas för en sådan sa, att vara med i krig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar