onsdag 20 mars 2013

Tankar om boken




Vad skulle jag gjort i den situationen?


Jag tycker att det är väldigt svårt att sätta sig in i en sådan här situation eftersom att man aldrig själv har varit med om det och det känns som en helt overklig händelse för mig.
Men om jag skulle dragits in i denna hemska situation som dessa 8 ungdomarna hamnade i så skulle jag med all säkerhet blivit väldigt chockad och fått en väldig panik. Troligtvis hade jag inte heller haft en aning om vad jag skulle göra.  

När jag lugnat ner mig en aning tror jag att jag skulle försökt att verkligen sätta mig in i det som hade hänt och fokusera på att detta kommer jag att klara!
Även om jag var väldigt arg och upprörd så skulle jag inte försökt att angripa soldaterna, utan faktiskt tvärt om, jag skulle gömt mig och tagit skydd.
Jag skulle alltså gömt mig och försökt att hitta ett ställe som låg lite ”öde” och hoppats på att ingen utav soldaterna skulle kunna hitta mig där. 

För att klara en sådan situation skulle det säkert krävas att jag skulle få ta en del stora risker så att jag skulle kunna överleva.

Hur gör ungdomarna i situationen?

Än så länge så lever fortfarande alla ungdomarna och det tror jag kan bero på att de t.ex. tänker efter och kommer på många bra och smarta idéer om hur de ska göra för att kunna överleva.  Men när det väl uppstår problem som de inte riktigt vet vad de ska göra något åt så diskuterar de oftast fram ett gemensamt svar.
Ibland kan de behöva ta många stora risker och det kan även krävas väldigt mycket mod för att de ska våga genomföra sina idéer. De tar t.ex. risker när de delar upp sig i olika grupper. Då riskerar de att om de har otur så kanske de aldrig mer får se varandra igen.
Jag tror att en annan viktig sak som personerna i boken gör är att de håller ihop och gör så gott de kan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar